Στατιστική Επεξεργασία Θεμάτων Φυσικής Στις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2017 by gkatsiko@yahoo.gr on Scribd
Όπως κάθε χρόνο μετά από κάποιες μέρες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουμε τα ζητήματα με μεγαλύτερη νηφαλιότητα , γράφω κάποιες πρόχειρες σκέψεις για τα θέματα της Φυσικής στις εξετάσεις του 2017.
Όπως πάντα ξεκινώ με τα ποσοτικά χαρακτηριστικά των θεμάτων, δηλαδή μια γρήγορη κατανομή των μονάδων ανά κεφάλαιο, στη θεωρία και στις ασκήσεις, και στη συνέχεια ανά παράγραφο.
Όπως βλέπουμε από τον Πίνακα 1, τα ερωτήματα έχουν μοιράσει τα μόρια σε όλα τα κεφάλαια. Μάλιστα φαίνεται και μια προσπάθεια ισοκατανομής, όσο αυτό είναι βέβαια δυνατόν, όταν έχεις ασκήσεις από δυο κεφάλαια που θα κατανέμονται σε κάθε μια 25 μόρια.. Βέβαια έγινε μια προσπάθεια στις θεωρητικές ερωτήσεις να μοιραστούν τα περισσότερα μόρια στα κεφάλαια που δεν αντιπροσωπεύουν οι ασκήσεις.
Ας δούμε τα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Ένα στοιχείο που προσέχω πάντα είναι η ανάγκη εφαρμογής ή όχι κάποιων βασικών Αρχών της Φυσικής. Θεωρώ ότι στη συνέχεια του Amber Alert των μαθηματικών για την εξαφάνιση των θεωρημάτων στα Μαθηματικά, σε μικρότερο βαθμό βέβαια, υπήρχε κάτι αντίστοιχο και στη φυσική. Δε χρειάστηκε να εφαρμόσουν πουθενά Αρχή Διατήρησης Στροφορμής, ούτε Αρχή Διατήρησης της Ορμής, ενώ η Αρχή Διατήρησης της Ενέργειας ήταν "κρυμμένη" στην ΑΔΕΤ (ας μου συγχωρεθεί η έκφραση για την οικονομία του λόγου) και στο θεώρημα Bernoulli. Χρειαζόταν όπως και εδώ προηγούμενες γνώσεις (σε μικρό βαθμό) για να τονιστεί και εδώ ότι υπάρχει ανάγκη για δημιουργία θεωρητικού υποβάθρου από την Ά Λυκείου.
Κατά τα άλλα η επιτροπή κινήθηκε σε πεπατημένες συνταγές, είτε του σχολικού, είτε από Study4exams, είτε από παλαιότερα θέματα.
Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά:
Α.1: από τα πιο γνωστά ερωτήματα στην πλαστική κρούση.
Α.2:ερώτημα στην εξαναγκασμένη από το σχολικό και ίδιο ερώτημα σε θέμα προηγούμενης χρονιάς
Α.3: με λίγη προσοχή έβγαινε
Α.4: ορισμός του διακροτήματος... μαύρα γράμματα.. πόσο πιο απλό;
Α.5.α)από που απορρέει η Αρχή διατήρησης της Συνέχειας ... ξεκάθαρο
β)στοιχειώδες ερώτημα στη ροπή δύναμης
γ)μαύρα γράμματα στη φθίνουσα.. τα παιδιά μαθαίνουν να το αποδεικνύουν κιόλας
δ)απλό ερώτημα στη σύνθετη κίνηση..Τι είναι δηλαδή..
ε)απλό ερώτημα στην απόσταση δυο κοιλιών στο στάσιμο...
Γενικά το πρώτο θέμα είχε τη λογική να είναι σαφές, να είναι πάνω στους ορισμούς και γενικά στα μαύρα γράμματα του σχολικού, για να μπορούν να το διαπραγματευτούν όλοι.
Β.1 Κλασσικό ερώτημα που συνδέει απομάκρυνση και μάλιστα πλάτος με τη μέγιστη παραμόρφωση του ελατηρίου... έχει επαναληφθεί σαν δεύτερο θέμα με τη δύναμη ελατηρίου βέβαια και σε άσκηση σαν τελευταίο ερώτημα για μέγιστη τιμή της δυναμικής ενέργειας του ελατηρίου.
Η διαδικασία ήταν γνωστή , όπως και το ερώτημα. Δεν ήταν για όλους αλλά κάποιος με νορμάλ προετοιμασία το έχει λύσει πολλές φορές.
Β.2: Ωραίο θέμα με μια μικρή παγιδούλα που αν κάποιος ήταν ψύχραιμος μπορούσε να την ξεπεράσει εύκολα. Καλό θέμα στα ρευστά.
Β.3: Δεν ήθελα να το σχολιάσω. Απλή εφαρμογή στον τύπο. Για πρώτο θέμα θα ήταν καλό, για δεύτερο....
Γενικά το δεύτερο θέμα που είναι ένα κριτήριο για το αν τα θέματα της Φυσικής θα είναι τσιμπημένα ή όχι δεν είχε ασάφειες, δεν είχε όγκο, δεν είχε το κάτι που θα δημιουργούσε διαβάθμιση.
Γ.1: Το ερώτημα αυτό ήθελε να βρεις τα στοιχεία του κύματος, περίοδο- μήκος κύματος και το πλάτος, που απλά δινόταν τρόπον τινά περιγραφικά. Το πλάτος ήθελε λίγη προσοχή στις πράξεις.
Γ.2: Να γνωρίζεις την εξίσωση του κύματος (!!!!) και να σχεδιάσεις στιγμιότυπο. Εδώ ίσως κάποια μόρια χαθούν από την αιτιολόγηση της μορφής του στιγμιότυπου.
Γ.3: Εφαρμογή ΑΔΕΤ. Ξέρω πως έχω γράψει κάτι για το οποίο πολλοί φυσικοί θα καλούσαν άνετα την αστυνομία της επιστήμης για να με εγκαλέσει στην τάξη, αλλά όλοι έτσι το έλυσαν....
Γ.4: το δύσκολο ερώτημα. ήταν αναμενόμενο όμως μιας και έχει ερωτηθεί δυο φορές πιο πριν και μάλιστα και μια σε επαναληπτικές με παρόμοιο τρόπο.... Υπάρχει αν θυμάμαι καλά και στο STUDY4EXAMS... Ήταν απαιτητικό ερώτημα. Αν το είχες διδαχθεί όμως έβγαινε χωρίς κόπο.
Το κεφάλαιο των κυμάτων πάντα έδινε εύκολα θέματα, η άσκηση αυτή δεν ξέφευγε από τον κανόνα με εξαίρεση το ερώτημα Γ4 το οποίο δεν είχε κάποια πρωτοτυπία.
Δ.1: Γιο γιο και υπολογισμός επιτάχυνσης. Σχεδόν όλοι ξέρουν και το νούμερο αφού ο δίσκος είχε τη γνωστή ροπή αδράνειας.
Δ.2: Εφαρμογή νόμων ισορροπίας. Στοιχειώδης γνώση.
Δ.3: Υπολογισμός στροφορμής μετά από απαλοιφή του χρόνου ή και με υπολογισμό αυτού. Έπρεπε να ξέρουν τα παιδιά ότι από τη στιγμή που κόβεται το νήμα το (ω=σταθ) διότι Στ=0. Έχει ξαναμπεί με τον ίδιο τρόπο σε προηγούμενα θέματα.
Δ.4: Στην ουσία το δύσκολο κομμάτι ήταν το είδος της κίνησης (?) και η εξίσωση από τύπους Ά Λυκείου....
Το σχήμα της άσκησης ήταν ίδιο με άσκηση από το STUDY4EXAMS, για να επιβεβαιωθεί για ακόμη μια φορά πως η θεματολογία ανανεώνεται από θέματα των επαναληπτικών και του STUDY4EXAMS...
Σε γενικές γραμμές έλλειπε αυτό που θα έκανε τη διαβάθμιση. Σε σύγκριση με πέρυσι υπήρχαν ερωτήματα που ήθελαν καλή ανάγνωση και επεξεργασία, αλλά τελικά ούτε ο όγκος , ούτε η ποιότητα ήταν εξωφρενικά διαφορετική . Θεωρώ ότι οι βαθμολογίες θα διαφέρουν από πέρυσι, αλλά νομίζω πως θα έπρεπε να μπει κάτι για να ξεχωρίσουν οι άριστοι.
Καλά αποτελέσματα σε όλους!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου