Προσπαθώ εδώ και λίγο χρονικό διάστημα να συλλέξω διάφορα στοιχεία, από το διαδίκτυο και διάφορα βιβλία, για τα νοητικά πειράματα ή πειράματα σκέψης (thought experiments-Gedankenexperiment) για να παρουσιάσω κάποια από αυτά στο μέλλον σε τούτο το blog. Τις τελευταίες μέρες όμως, προσπαθώ να μελετήσω αυτό το "νέο πείραμα σκέψης" που "διέρρευσε" από το Υπουργείο Παιδείας για το νέο σύστημα και δυσκολεύομαι πολύ. Η πρόταση περιγράφεται ως εξής: (από το blog- η βδέλλα- του κ. Αλλισαβάκη)
Το Λύκειο στην Β και Γ Λυκείου χωρίζεται σε δύο μεγάλα τμήματα :
1. Υποχρεωτικά :
Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία : 4+2 = 6 ώρες.
Αγγλικά : 3 ώρες
Φυσική Αγωγή : 3 ώρες
Δραστηριότητα : 2 ώρες (Νέο “μάθημα” που έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές και κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα και να τους ωθήσει σε εθελοντικές δράσεις)
ΣΥΝΟΛΟ : 14 ώρες (Ξεκινάμε με δεδομένο 5Χ7 = 35 ώρες άλλα υπόλοιπο για “μοίρασμα” 21 ώρες)
2. Επιλογής :
Εδώ εμφανίζονται 6 ομάδες μαθημάτων χωρισμένα σε τρίωρα και εξάωρα. Τα τρίωρα θεωρούνται ότι παρέχουν επαρκείς δεξιότητες στο μάθημα, ενώ τα εξάωρα “εις βάθος γνώση του αντικειμένου”. Ο μαθητής καλείται να επιλέξει ένα εξάωρο και 5 τρίωρα ένα από κάθε ομάδα. Δηλαδή (1Χ6 + 5Χ3 = 21 ώρες και κλείσαμε). Δείτε τις ομάδες και μετά σχολιάζουμε μέσα από παραδείγματα.
Α. ΑΡΧΑΙΟ-ΓΝΩΣΙΑ
1. Αρχαία ελλ. Γλώσσα & γραμματεία. (6 ώρες)
2. Αρχαία ελληνική γραμματεία (3 ώρες)
3. Αρχαία Ιστορία (3 ώρες)
4. Ιστορία των ιδεών (3 ώρες)
Β. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
1. Μαθηματικά υψηλού επιπέδου (6 ώρες)
2. Μαθηματικά βασικού επιπέδου (3 ώρες)
Γ. ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1. Φυσική (6 ώρες)
2. Χημεία (3 ώρες)
3. Βιολογία (3 ώρες)
4. Περιβαλλοντικές επιστήμες (3 ώρες)
Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
1. Οικονομία ( 6 ώρες )
Οικονομία (3 ώρες)
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες (3 ώρες)
Ευρωπαϊκή ιστορία (3 ώρες)
Ψυχολογία (3 ώρες)
Αρχές Ηθικής και Φιλοσοφίας (3 ώρες)
Θρησκευτικά (3 ώρες)
Ε. ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ
Λατινικά ( 6 ώρες)
Γαλλικά ( 3 ή 6 ώρες)
Γερμανικά (3 ή 6 ώρες)
Ισπανικά (3 ή 6 ώρες)
Ιταλικά (3 ή 6 ώρες)
ΣΤ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
1. Εικαστικά (3 ώρες)
2. Μουσική (3 ώρες)
3. Θέατρο και Κινηματογράφος ( 3 ώρες)
Δε μπορώ να καταλάβω πως γίνεται κάθε φορά να λέμε πως το προηγούμενο σύστημα ήταν καλύτερο και δε μπορεί να υπάρξει χειρότερο από το σημερινό, αλλά παρόλα αυτά να καταφέρνουν οι "σοφοί" να σε διαψεύδουν συνεχώς. Το νέο σύστημα θέλει να καλύψει κενά που μέχρι τώρα δε μπορούσε το προηγούμενο και καλά κάνει. Θέλει να βοηθήσει και αυτούς που είχαν δεξιότητες και το προηγούμενο σύστημα δε μπορούσε να τους ανακαλύψει, να τους ωθήσει στην αξιοποίηση αυτών των δυνατοτήτων τους. Θέλει προφανώς να φωτίσει και τα παιδιά αυτά που μέσα από τον σκληρό ανταγωνισμό του συστήματος ήταν στριμωγμένα στη σκοτεινή γωνία του σχολείου. Και είναι σωστό. Όμως εδώ έρχεται η στρέβλωση..... Ο τρόπος που διαλέγει να το κάνει είναι παίρνοντας το φως από τους υπόλοιπους. Η λογική δεν είναι το σχολείο να βγάζει μόνο επιστήμονες (να τους οδηγεί τέλος πάντων προς αυτή την κατεύθυνση), αλλά προφανώς η λογική δεν πρέπει να είναι να εξαφανίσουμε και οποιαδήποτε τάση προς αυτή την κατεύθυνση. Γιατί η πρόταση του Υπουργείου αυτό κάνει.
Η ώρα είναι τέτοια που δεν αρμόζουν συντεχνιακές πρακτικές ανάμεσα σε διορισμένους και μη , ανάμεσα σε υποκλάδους (Φυσικούς και Βιολόγους και Χημικούς κ.λ.π). Τώρα πρέπει όλοι να σκεφτούν τι θέλουμε να παράγει αυτό το νέο σύστημα. Και για να γίνει αυτό θα πρέπει να αρχίσουν να αναρωτιούνται και να βρουν όλα τα υποθετικά σενάρια .
Π.χ Μπορεί ένας μαθητής που θα μπει στην Ιατρική να μην έχει ακούσει ποτέ του Χημεία και Βιολογία ή έστω Βασική Φυσική; Μπορεί κάποιος που θα εισαχθεί σε κάποιο τμήμα των Θετικών Επιστημών να μην έχει ακούσει Φυσική ή Μαθηματικά ή Χημεία; Μπορεί ένας στο Πολυτεχνείο να μπει και να μην έχει ακούσει Μαθηματικά ή Φυσική σε υψηλό επίπεδο;
Προφανώς οι "σοφοί" ή δεν ήξεραν καλά συνδυαστική για να βρουν και κάποιους τέτοιους πρόχειρους συνδυασμούς ή θα πρέπει να αρχίσουμε τα σενάρια συνωμοσίας.
Δε θα μπορούν τα παιδιά να βγάλουν τις σχολές, άρα λιγότερη χρηματοδότηση για τα ΑΕΙ, αφού θα τα χρηματοδοτούν με βάση το λόγο πτυχιούχων-εισακτέων. Δε θέλουμε το βασικό πτυχίο να είναι δυνατό (από θέμα γνώσεων) ώστε να χρειάζονται μεταπτυχιακά εδώ ή στο εξωτερικό επί πληρωμή κ.λ.π.
Σύμφωνα με το Χημικό κ. Γ. Σταυρακαντωνάκη όπως δανείζομαι από το blog του (Για τη Χημεία στο Λύκειο) έγινε μια προσπάθεια το νέο σύστημα να μοιάζει στο ΙΒ (international baccalaurea. Δανείζομαι τον πίνακα με τη σύγκριση και τα σχόλιά του.
Πώς να κάνεις το μαύρο άσπρο
Σύμφωνα με το έγγραφο εργασίας του παιδαγωγικού ινστιτούτου για το σχεδιασμό του νέου Λυκείου που η υφυπουργός κα Χριστοφυλοπούλου ουσιαστικά επαλήθευσε σε συνέντευξη της στη ΝΕΤ την Δευτέρα 4-10-10 το νέο Λύκειο μοιάζει με το ΙΒ (international baccalaurean ) . Αυτό είναι η μισή αλήθεια .
Υπάρχουν 6 ομάδες μαθημάτων και στα δυο
international baccalaureate | Νέο λυκειο | ||
Γλώσσα 1 | περιλαμβάνει έργα εθνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας διδασκόμενα στη μητρική γλώσσα των μαθητών | αρχαιογνωσία | 1. Αρχαία ελλ. Γλώσσα & γραμματεία. (6 ώρες) 2. Αρχαία ελληνική γραμματεία (3ώρες) 3. Αρχαία Ιστορία (3 ώρες) 4. Ιστορία των ιδεών (3 ώρες) |
Γλώσσα Α2 | σύγχρονη ξένη γλώσσα, ; Λατινικά, Αρχαία Ελληνικά. | 2η ξένη γλώσσα | 1. Λατινικά(6ώρες) 2. Γαλλικά (3ή6 ώρ.) 3. Γερμανικά (3 ή 6) 4. Ισπανικά (3 ή 6) 5. Ιταλικά (3 ή 6) |
3. Άτομα και κοινωνίες (ανθρωπιστικές επιστήμες/ιστορικοκοινωνικές σπουδές): | Ιστορία, Γεωγραφία, Οικονομικά, Φιλοσοφία, Ψυχολογία, Κοινωνική Ανθρωπολογία, Οργάνωση & Διοίκηση, InformationTechnologyinGlobal a Society, Παγκόσμιοι Πολιτισμοί | Δ. ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ | 1. Οικονομία (6 ώρ.) 2. Οικονομία (3 ώρ.) 3. Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες (3 ώρες) 4. Ευρωπαϊκή Ιστορία (3 ώρες) 5. Ψυχολογία (3 ώρες) 6. Αρχές ηθικής κ φιλοσοφίας (3ώρες) 7. Θρησκευτικά (3 ώρες) |
4 Πειραματικές Επιστήμες | Βιολογία, Χημεία, Εφαρμοσμένη Χημεία, Φυσική, Περιβαλλοντικά Συστήματα και Κοινωνίες, Σχεδιαστική Τεχνολογία | Πειραματικές Επιστήμες | 1. Φυσική (6 ώρες) 2. Χημεία (3 ώρες) 3. Βιολογία (3 ώρες) 4. Περιβαλλοντικές επιστήμες (3 ώρες) |
5 Μαθηματικά | Μαθηματικά σε Υψηλό Επίπεδο, Μαθηματικά σε Βασικό Επίπεδο, Μαθηματικές Σπουδές σε Βασικό Επίπεδο, Πληροφορική | Μαθηματικά | 1. Μαθηματικά υψηλού επιπέδου (6ώρες) 2. Μαθηματικά βασικού επιπέδου 3ώρες |
Επιλογές: | Τέχνη/Σχέδιο, Μουσική, Θέατρο, Παγκόσμιοι Πολιτισμοί, ή ένα δεύτερο μάθημα από τις ομάδες 3 ή 4, μια τρίτη ξένη γλώσσα | ΣΤ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ | 1. Εικαστικά (3 ώρες) 2. Μουσική (3 ώρες) 3. Θέατρο και Κινηματογράφος (3 ώρες) |
Οι υποψήφιοι, προκειμένου να αποκτήσουν το δίπλωμα, είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν και να εξεταστούν με επιτυχία σε ένα μάθημα από κάθε ομάδα, τρία σε υψηλό (HigherLevel) και τρία σε βασικό επίπεδο | Οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να παρακολουθήσουν έναένα σε υψηλό και πέντε σε βασικό επίπεδο μάθημα από κάθε ομάδα, | ||
Στο ΙΒ όλα τα μαθήματα γίνονται σε 2 επίπεδα και ο ο μαθητής διαλέγει τόσο μάθημα από κάθε ομάδα αλλά και επίπεδο υψηλό ή χαμηλό | Στο «νέο Λύκειο» μόνο ορισμένα μαθήματα γίνονται σε υψηλό επίπεδο (6ώρες) |
Στο ΙΒ μόνο 1 ώρα Φυσική αγωγή και Θεωρία της Γνώσης (ΤΟΚ) 2 ώρες και 3-4 ώρες για μελέτη στη βιβλιοθήκη | Όμως στο Λυκειο έχομε ακόμα α) ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ (12ώρες) 1. Νέα Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (4+2= 6 ώρες) 2. Αγγλικά (3ώρες) 3). Φυσική Αγωγή (3 ώρες) |
Ενώ στο ΙΒ έχουν 1 ξένη γλώσσα και επιλογή την 2η εμείς έχομε 2 ξένες γλώσσες (ποιος ο λόγος )
Η επιλογή και η εξειδίκευση λοιπόν μόνο στα λόγια είναι αφού ΜΟΝΟ ΙΒ 3 η και τέσσερα μαθήματα )
Η πληροφορική είναι εκτός σχεδίου στο «νέο Λύκειο» (στο ΙΒ είναι στην ομάδα των Μαθηματικών )
Το σχέδιο αυτό χωρίς την απαραίτητη διευκρίνηση πως θα επιλέγονται οι μαθητές στα ΑΕΙ και ΤΕΙ και την σημερινή νοοτροπία θα οδηγήσει τους μαθητές όχι στο τι τους ενδιαφέρει αλλά στο ποιο μάθημα σε κάθε ομάδα είναι ποιο εύκολο (π.χ . Αρχαία Ιστορία– Λατινικά(6ώρες) – Ψυχολογία- Περιβαλλοντικές επιστήμες- Μαθηματικά βασικού επιπέδου – Μουσική)
Πρέπει τα Τμήματα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ το κάθε ένα να υποδείξουν μια τριάδα μαθημάτων το κάθε μάθημα με την δική του βαρύτητα . Τα πράγματα θα γίνουν ποιο περίπλοκα αν τελικά καταργηθούν τα τμήματα στα ΑΕΙ-ΤΕΙ και ο μαθητής θα εισάγεται σε σχολή.
Στην κλίνη του Προκρούστη
Ποιο δύσκολα φαίνεται να είναι στις Θετικές επιστήμες στις πολυτεχνικές σχολές και τα αντίστοιχα ΤΕΙ (όσα θα επιβιώσουν ) . Μια σχολή Θετικών επιστημών που σήμερα έχει τμήματα Μαθηματικό , Φυσικό , Χημικό , Βιολογικό , Γεωλογικό , Επιστήμης ΗΥ , Επιστήμης υλικών μάλλον πρέπει να απαιτήσει Μαθηματικά ,Φυσική ,Χημεία ,Βιολογία , πληροφορική . Μάλλον τότε φωνάζει το υπουργείο τον Προκρούστη να κόψει τα πιο πολλά .
Πως λοιπόν αφού αν όλα αυτά τα μαθήματα απαιτούνται ο μαθητής θα μπορεί να διδαχθεί μόνο 2;
Αποτέλεσμα θα φοιτάς σε σχολές και τα βασικά δεν θα τα ξέρουν οι φοιτητές . εκτός αν πιστεύουν οι εγκέφαλοι του υπουργείου ότι θα τα μάθουν στο Πανεπιστήμιο.( κατι τέτοιο υπαινίχθηκε η υφυπουργός αφού θα ξέρουν καλά ελληνικά και αγγλικά ε τοτε μπορούν να τα μάθουν όλα στο Πανεπιστήμιο.)
Με βασική όμως μονάδα την σχολή όπου ο φοιτητής μπορεί να διαλέγει ότι θέλει (πολύ διάλεγμα έχει πέσει τώρα ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ) ο απόφοιτος δεν θα έχει σχεδόν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα συνεχώς από μόνος του θα πρέπει να πληρώνει για επιμορφώνεται και να αποκτά επαγγελματικά δικαιώματα ( δείτε το νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι).
Σε Γενικές γραμμές συμφωνώ με τις ιδέες που διατυπώνει ο Αλισαβάκης στο εδώ
Ας έρθουμε τώρα και σε αυτούς που δεν έχουν ενδιαφέρον –κλήση στα Θετικά μαθήματα . Μόνο 1 από (Χημεία –Βιολογία –περιβάλλον) μπορούν να επιλέξουν ( η Φυσική αποκλείεται γιατί είναι μόνο σε υψηλό επίπεδο ) .Για ποιο λοιπόν επιστημονικό αλφαβητισμό λένε μάλλον αναλφαβητισμό , σε μια κοινωνία πλήρως τεχνολογική οι επιστήμες και η τεχνολογία εξοβελίζονται από το Λύκειο.
Τι κρίμα στα σχολεία μας σε λίγο θα ανέβει με μεγάλη επιτυχία η νέα θεατρική παράσταση με τίτλο " Ο θάνατος του ... ΠΕ04"* ή θα γραφτεί το νέο μυθιστόρημα " Ο αργός θάνατος του ... ΠΕ04"** κλπ.
*Από το " Ο θάνατος του εμποράκου - του Arthur Miller
** Από το " Ο αργός θάνατος της Λουτσιάνα Μπ" του Γκιγέρμο Μαρτίνες
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου